Loveland zet in op samenwerking om Pet-bekers en flesjes succesvol te recyclen

Schermafbeelding 2019-07-01 om 18.16.06.png

Sinds de lancering van Plastic Promise zijn verschillende initiatieven en samenwerkingen gestart, zoals de landelijke Never Give Up On Your Cup-campagne. Met behulp van de bijbehorende mediakit stimuleren de deelnemers van Plastic Promise de bezoekers van hun evenementen hun lege plastic bekers, blikjes en flesjes in te leveren bij de bar. Op die manier blijven de materialen geschikt voor hergebruik of recycling. Loveland beet het spits af tijdens Koningsdag en was de eerste organisatie die de Never Give Up On Your Cup-campagne inzette. Om het recyclingproces succesvol te laten verlopen, besloten zij een samenwerking aan te gaan met verschillende organisatoren. We vroegen productiemanager Lisette Lagerweij van Loveland hoe zij invulling geven aan het PET-recyclingsysteem.

Na de lancering van Plastic Promise hebben meerdere mooie samenwerkingen tussen merken en evenementen plaatsgevonden. Kun je ons vertellen hoe dat bij Loveland is ontstaan?

Voorafgaand aan de start van het seizoen zochten veel Amsterdamse evenementenorganisatoren naar de juiste inrichting van onder andere het statiegeldsysteem, dat vanaf 2019 volgens de Richtlijn Duurzaamheid verplicht is gesteld. Het recyclen van PET en het toewerken naar een PET-monostroom bleek voor Loveland Events de meest duurzame, praktische werkwijze te zijn. Vanuit de gedachte ‘samen sta je sterk’ hebben we een overlegmoment met andere Amsterdamse evenementenorganisatoren geïnitieerd om te kijken hoe we een uniforme aanpak konden realiseren. Het bleek nog best lastig, onder andere omdat organisatoren met verschillende leveranciers werken. Ons eerste festival van dit seizoen was Loveland van Oranje, dat plaatsvond op 27 april. Toen moest ons PET-inzamelsysteem voor bekers en flesjes gereed zijn. Maar met inzamelen alleen ben je er nog niet, je hebt ook een recyclingpartner nodig. We hebben met verschillende afvalverwerkers en plasticrecyclers gesprekken gevoerd, maar het bleek nogal een uitdaging om een partij vinden die onze relatief kleine hoeveelheid PET wilde aannemen en recyclen. We hadden meer volume nodig, daarom gingen we op zoek naar zoveel mogelijk schoon PET dat we in één keer kon aanbieden. Awakenings organiseerde in april drie shows en hanteerde hetzelfde systeem, met alleen PET-bekers en flesjes. Daarom konden we met Awakenings een perscontainer delen. Die container werd eerst met drie ladingen PET van hun indoor events gevuld. Daarna is dezelfde container doorgegaan naar Loveland van Oranje, Music On, 909 Festival en Diynamic Festival. Alles bij elkaar hebben we ruim twee ton PET ingezameld, wat toen door plasticverwerker Morssinkhof Rymoplast is aangenomen en gerecycled.

Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen tijdens het inzamelen?

Het is ontzettend belangrijk dat alle PET-bekers en -flesjes schoon zijn. Maar ja, wat is de exacte definitie van schoon PET? Daar verschillen de meningen over. Omdat deze vorm van inzamelen compleet nieuw is, kon ook onze plasticverwerker hier geen eisen aan stellen. We zijn dus gaan inzamelen en hebben zelf logisch nagedacht over wat volgens ons ‘schoon PET’ is. Zo ontdekten we tijdens het eerste event dat onze wijnflessen, die van PET gemaakt zijn, toch aluminium doppen bevatten. Daardoor konden ze uiteindelijk niet aan de zuivere PET-stroom worden toegevoegd. We hebben onze leverancier nu gevraagd om flessen te leveren die volledig uit PET bestaan. Naast het inzamelen van bekers en flesjes aan de bar, wilden we ook frontstage PET inzamelen. Toch blijft dat lastig: niet iedereen is altijd even consequent in het scheiden van z’n afval. We hebben overal op het terrein afvalbakken met duidelijke signing geplaatst, maar wat we daarmee aan PET hebben ingezameld, kon door vervuiling helaas nog niet worden gerecycled. 

 

Wat zie je bij Loveland met betrekking tot het recycling- en hergebruikproces in de toekomst gebeuren? 

Wat betreft het recyclen van plastic is het pad voor festivalorganisaties nog niet volledig uitgedacht. Het is pionieren, maar we zijn goed op weg: ik ben heel positief over de toekomst. We hebben een goede manier van afval scheiden gecreëerd en gelukkig hebben we Morssinkhof Rymoplast bereid gevonden om ons PET aan te nemen en te recyclen. Op dit moment zijn we het hele proces aan het finetunen, na elk evenement passen we het proces weer iets aan. We merken ook dat bezoekers het systeem steeds beter begrijpen, ze gooien afval minder vaak op de grond. In plaats daarvan brengen ze hun lege bekers en flesjes terug naar de bar. Uiteindelijk streven we ernaar om 100% van het PET op onze festivals te recyclen naar nieuwe PET-bekers en -flesjes. Dan is ons PET een grondstof en creëren we een volledige monostroom. Hartstikke duurzaam dus!

 

Loveland ging als eerste met de Never Give Up On Your Cup-mediakit aan de slag. Hoe hebben jullie het aangepakt?

Bezoekers moeten het beeld gaan herkennen. Daarom hebben we uitingen van Never Give Up On Your Cup op onze socialmediakanalen gedeeld en op de festivals laten terugkomen. Daarnaast hebben we met onze partners gesprekken gevoerd over een activatie op het festival. We wilde het probleem van ‘de laatste beker’ oplossen. Tegen het einde van de avond zijn mensen namelijk sneller geneigd hun laatste beker alsnog op de grond te gooien. We hebben toen in samenwerking met Coca-Cola draagtassen laten maken, geheel in de stijl van Never Give Up On Your Cup. Op het festival liep een enthousiast team met deze tassen tussen de dansende bezoekers rond om alle bekers en flesjes in te zamelen. Het werkt heel goed om bewustwording onder bezoekers te creëren. Bovendien houden we het terrein zo nog makkelijker schoon en stijgt het percentage aan recyclebaar PET. Tijdens 909 en Diynamic hebben we samen met Coca-Cola een experiment uitgevoerd. Bij twee verschillende bars op het festival keken we naar het gedrag met betrekking tot het terugbrengen van PET bekers en flesjes. Bij de ene bar werd de score zichtbaar bijgehouden: hoeveel bekers zijn er al ingezameld? We hebben daar een groot bord geplaatst waarop feiten stonden over de impact van het recyclen van PET-bekers. Bij de andere bar stond niets. Er wordt nu gekeken of het zichtbaar maken van die impact eraan bijdraagt dat bezoekers hun bekers vaker netjes inleveren.

 

Wat was de reactie van bezoekers op de Never Give Up On Your Cup-campagne tijdens het festival?

We ontvingen alleen maar positieve reacties: “Yes, no more plastic soup!” en “Wat fijn om op een schoon festivalterrein te dansen.” Ik ben blij verrast dat bezoekers dit zo massaal accepteren en omarmen!

Schermafbeelding 2019-07-01 om 18.18.22.png
Laura van de Voort