Air-Events directeur Niels de Geus vertelt hoe we plastic bekers op events herbruikbaar houden

14904800215_629ed0de6f_b.jpg

Vorige week werd Never Give Up On Your Cup gelanceerd. Het doel van deze campagne is om bezoekers van festivals en evenementen te stimuleren hun lege plastic bekers, blikjes en flesjes in te leveren bij de bar, zodat die geschikt blijven voor hergebruik en niet op de grond terechtkomen. We vroegen Plastic Promise Ambassadeur Niels de Geus hoe hij met AIR Events (de organisatie achter o.a. Amsterdam Open Air en Milkshake) vorm gaat geven aan deze campagne.

Wat hoop je met deze campagne te veranderen?

We willen meer bewustwording onder bezoekers van onze events en festivals creëren; communiceren dat lege plastic bekers alleen kunnen worden hergebruikt als ze schoon genoeg zijn.. Zodra plastic op de grond gelegen heeft en vermengd is geraakt met zand en ander vuil, kan het namelijk niet worden opgenomen in die monostroom. Als je een grote hoop plastic hebt en daar zitten maar een paar met zand besmeurde bekertjes tussen, is al dat plastic niet langer geschikt om ooit nog voedsel of dranken in te serveren. Zelfs de schone bekers die daar tussen liggen, mogen dan niet meer worden opgenomen in die monostroom. Dan gaat het allemaal de verbrandingsoven in. Dat willen we voorkomen.

Hebben jullie al eerder geprobeerd om bezoekers hiervan op de hoogte te stellen?

Met AIR Events communiceren we hier wel over met onze bezoekers. Maar we weten ook dat er tijdens events al zoveel op de bezoekers wordt afgevuurd. Daarom hebben we met een een aantal andere evenementorganisaties bedacht dat we deze boodschap allemaal consequent op dezelfde manier gaan communiceren. De campagne wordt bovendien via verschillende kanalen gevoerd. Daarmee willen we bereiken dat mensen die op een festival of event het logo van deze campagne tegenkomen, zich meteen herinneren dat we hopen dat ze hun lege bekertjes, blikjes en PET-flesjes niet op de grond laten vallen.

De meeste verpakkingen zijn namelijk prima te recyclen. We willen dat het vanzelfsprekend wordt voor bezoekers om die lege verpakkingen na gebruik bij een bar of ander inleverpunt af te geven. Daar wordt het vervolgens gesorteerd zodat er schone monostromen ontstaan en de verschillende soorten plastic op een hoogwaardige manier kunnen worden hergebruiktof gerecycled. Organisatoren die meedoen aan deze campagne mogen er een eigen invulling aan geven, bijvoorbeeld door een statiegeldsysteem voor hardcups te implementeren of op andere manieren een monostroom tot stand te brengen.

Hoe gaan jullie op eigen events om met plastic?

We zijn onder andere aan het onderzoeken hoe we op een duurzamere manier met signing en banners kunnen omgaan. Sinds vorig jaar gebruiken we bovendien al geen plastic rietjes meer en voor het serveren van eten gebruiken we alleen nog biologisch afbreekbare disposables die na afloop allemaal in compostmachine gaan. AIR Events streeft naar een reductie van 70% ten opzichte van de hoeveelheid plastic die voorheen werd gebruikt. Dat is ook meteen onze Plastic Promise.

Op onze events gebruiken we hardcups in plaats van plastic wegwerpbekertjes. Hardcups kunnen tot wel 50 keer worden hergebruikt, stukken duurzamer dus. Uit een hardcup drinken is bovendien prettiger dan een bekertje dat je niet iets té makkelijk inknijpt. Natuurlijk hoop ik dat ook organisatoren van grotere events en festivals snel overgaan op hardcups. Ik kan me wel voorstellen dat het voor hen wat meer tijd kost om zo’n hardcupsysteem te implementeren. Zeker als je het combineert met een statiegeldsysteem, zoals bij ons gebeurt. Je moet bovendien een grote hoeveelheid hardcups op voorraad hebben, want elke hardcup wordt op een event maar één keer gebruikt. Na afloop worden die op een andere locatie door een machine heel goed gereinigd, zodat ze klaar zijn voor hergebruik. Dat gebeurt niet zomaar even achter de bar.

Vanuit AIR Events willen we onze voetafdruk natuurlijk steeds kleiner maken. We delen onze eigen opgedane kennis en ervaring zoveel mogelijk met anderen, in de hoop dat alle events in Nederland en daarbuiten steeds duurzamer worden. Dat krijg je het beste voor elkaar als je het branche-breed aanpakt. Door samen te werken, voorkomen we dat verschillende organisaties dezelfde fouten maken. Alle organisaties kunnen daarom deelnemen aan de campagne, bijvoorbeeld door een goed recycle- of innameprogramma te implementeren en te voorkomen dat het gesorteerde plastic alsnog in de verbrandingsoven belandt. Er is hard gewerkt aan een toolkit die organisaties daarvoor kunnen gebruiken. Wij zullen bovendien onze ervaringen met andere evenementorganisaties blijven delen, zodat het voor hen makkelijker wordt om een goede monostroom te creëren, zelfs als ze nog niet met hardcups werken.

Wil je meer weten of meedoen met jouw event? Dat kan! Download dan hier de mediakit die toepasbaar is voor zowel grootschalige festivals als kleinere lokale evenementen. Alle materialen zijn digitaal, om overbodige productie en transport te voorkomen.





Laura van de Voort