Weg met wegwerpplastic? Eurosonic Noorderslag-directeur Dago Houben legt uit hoe je dat voor elkaar krijgt

Eurosonic Noorderslag is weer van start gegaan! Ook dit evenement blijft zichzelf opnieuw uitvinden op het gebied van duurzaamheid. Daarom vroegen we directeur Dago Houben hoe de evenementenindustrie kan bijdragen aan de overgang naar verantwoord plasticgebruik. Hier vind je zijn drie tips:

 1.     Bestel een extra duurzaam drankje

Drinkt best lekker weg, toch?

Dit jaar gaat Eurosonic Noorderslag de slag met de single-use plastics aan. Op zowel de buitenlocaties als in de Oosterpoort vind je geen wegwerpbekers meer. Eerder heeft ESNS het betalingssysteem ook al veranderd: sinds een jaar of vijf worden al er al geen plastic betaalmunten meer gebruikt en we zijn volledig overgegaan op een cashless systeem.

 2. Kom naar het panel tijdens Noorderslag

Plastic Promise: The Future of Plastic Use at Events vindt plaats op 18 januari om 15:00 - 16:00 in De Oosterpoort

Verschillende Plastic Promise-deelnemers zijn aan het pionieren op het gebied van verantwoord plasticgebruik. Zorg er daarom voor dat je tijdens je bezoek aan Noorderslag dit panel niet mist! Daar hoor je hoe we binnen de evenementenindustrie op een verantwoorde manier met plastic kunnen omgaan en een circulaire economie kunnen bereiken. Dus kom langs, laat je inspireren door de nieuwste innovaties en ontwikkelingen, breid je netwerk uit en deel je kennis met andere bedrijven en organisaties binnen de sector.

3. Sluit je aan met een Plastic Promise

Plastic Promise is een initiatief van Green Events Netherlands en de Green Deal 'Waste-free Festivals’.

De evenementenindustrie als koploper op het gebied van duurzaamheid: dat is het doel. Ook jij kunt daaraan bijdragen. Om flinke stappen te kunnen zetten is namelijk een samenwerking in de gehele keten nodig. Als we de handen ineenslaan en het gebruik van plastic wegwerpartikelen op festivals en evenementen flink weten terug te brengen, heeft dat een enorme positieve impact op onze omgeving. Bovendien inspireren we op die manier ook anderen om bewustere keuzes te maken wat betreft hun eigen plasticgebruik.

Als je er net als de organisatie van Eurosonic Noorderslag klaar voor bent om het gebruik van (wegwerp)plastic binnen jouw organisatie of op jouw event aan te pakken, sluit je dan aan met een Plastic Promise. Welke doelen onder jouw Plastic Promise vallen bepaal je zelf. Zolang ze maar binnen drie jaar haalbaar zijn én echt een impact hebben.

Enthousiast? Neem contact met ons op via info@plasticpromise.nl



Laura van de Voort