Ambassadeur Sam Feldt zijn de strijd tegen het plastic afval

WhatsApp Image 2018-10-18 at 10.26.49.jpeg

Wegwerpbekertjes, plastic verpakkingen, rietjes…. Het zijn maar een paar voorbeelden van de typen wegwerpplastic die je op evenementen en festivals tegenkomt. Hopelijk is dat binnenkort verleden tijd. Samen met de evenemententindustrie wil Plastic Promise ervoor zorgen dat binnen 3 jaar minimaal 50% van alle plastic wegwerpartikelen (o.a. bekers, borden, bestek en rietjes) door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en DJ Sam Feldt lanceerden deze campagne om verantwoord plasticgebruik binnen deze dynamische en innovatieve industrie te stimuleren. Dat deden ze samen met o.a. AB InBev, Air Events, Amsterdam Dance Event, Amsterdam Marathon, Bar le Duc, Booking.com, Coca-Cola, Dekmantel, DGTL, Eurosonic Noorderslag, Grolsch, Gemeente Amsterdam, Heineken, ID&T, Kultlab, Lipton, Mandala, Ploegendienst, Q-dance, Solar Weekend Festival, Vierdaagsefeesten, Vrumona en Your Productions. Ook andere bedrijven kunnen bijdragen aan het doel van deze campagne.

Sam Feldt, DJ en Plastic Promise-ambassadeur vertelt waarom hij zich voor dit initiatief inzet.

“Afgelopen januari heb ik me voorgenomen om dit jaar eens goed te kijken naar hoe we vervuiling binnen de dance-industrie kunnen terugdringen. Ik zie dat er nog heel veel te winnen valt op dit vlak. Mijn ambassadeurschap past er dan ook goed bij, ik zie het als een onderdeel van die grotere belofte die ik mijn fans en volgers afgelopen januari heb gedaan.

Zijn grootste ergernis op het gebied van plastic? “De single-use waterflesjes. Waarom breng je iets op de markt dat gemaakt is om na één keer gebruiken weer weg te gooien? Zeker in de evenementenwereld geldt dat als we dat soort items wat vaker zouden hergebruiken, we ook een stuk minder last hebben van single-use plastics. En als je dan toch disposables wil gebruiken, waarom dan niet iets wat van milieuvriendelijk materiaal is gemaakt?”

Positieve verandering teweegbrengen begint volgens Sam Feldt bij het signaleren van problemen en het aandragen van oplossingen. Zelf heeft hij al de nodige veranderingen in zijn levensstijl doorgevoerd om het gebruik van plastic tot het minimum te beperken. “Soms is het een hele uitdaging om single-use plastic helemaal te vermijden, zeker wanneer je aan het touren bent. Maar nu ik voor de hele crew Doppers heb aangeschaft, hoeven we op vliegvelden geen plastic waterflesjes meer te kopen. Wanneer je er op gaat letten, kom je er al gauw achter dat plastic overal wordt gebruikt. Niet alleen op het vliegveld, maar ook bij shows, bijvoorbeeld wanneer er backstage drinken of eten wordt geserveerd. De grootste uitdaging zit ‘m dan ook in de gemiddelde rider. Dit zijn zaken die elke promotor geregeld moet hebben wanneer ze een DJ of artiest boeken. Daarom heb ik besloten om mijn rider geheel plastic-vrij te maken. Dat betekent dat er glazen komen in plaats van plastic cups en dat er backstage geen rietjes of PET-flesjes meer worden gebruikt.”

Behalve als ambassadeur van Plastic Promise, staat Sam Feldt tijdens ADE Green ook op het podium om de HeartFeldt Foundation te lanceren, een stichting die hij heeft opgericht om, met name bij influencers, meer bewustwording rondom duurzaamheid te creëren. Met Plastic Promise hoopt hij mensen aan het denken zet over hun gebruik van wegwerpplastic en de gevolgen daarvan: “Natuurlijk wil ik ook meer aandacht voor de alternatieven die we kunnen gebruiken om dit probleem aan te pakken. Want elke keuze die je als individu maakt, heeft een impact op de wereld om je heen. Ik ben dan ook blij dat ik hier deel van mag uitmaken, het is heel mooi om te zien dat we de binnen deze industrie hetzelfde doel nastreven en de handen ineenslaan om samen het verschil te maken.”

Met deze landelijke campagne toont de evenementenindustrie zich een pionier op het gebied van verantwoord plasticgebruik. Koplopers die als eerste het juiste voorbeeld geven en de hele industrie oproepen om een steentje bij te dragen zijn o.a. AB InBev, Air Events, Amsterdam Dance Event, Bar le Duc, Booking.com, Coca-Cola, Dekmantel, DGTL, Eurosonic Noorderslag, Grolsch, Heineken, ID&T, Kultlab, Le Champion, Lipton, Mandala, Ploegendienst, Q-dance, Solar Weekend Festival, Vierdaagsefeesten, Vrumona en Your Productions.

Ook je bijdrage leveren aan Plastic Promise? Meld je dan aan om jouw eigen Plastic Promise vorm te geven.